torsdag den 13. august 2009

Asiatisk krydret Wok m. kylling


Hvis du har en god wokpande(hvilket er et must for at lave en rigtig god wok), kan du stortset lave en lækker ret med alt hvad du har i køleskabet. Wok er fantastisk, når det skal gå hurtigt, det er sundt og kan være utrolig velsmagende. Jeg foretrækker personligt en asiatisk version af wokken med ingefær, frisk koriander, chili og lign., men det er kun din fantasi der sætter grænsen! Denne opskrift er inspireret af en Wagamama udgave, hvor jeg har tilføjet lidt at det jeg selv kan li.
Til wokken skal du bruge(2 prs.):
200 g. Udon nudler(tyk variant, fåes hos asiatiske købmænd - brug evt. almindelige)
1 håndfuld sukkerærter
½ rødløg i tykke skiver
4 forårsløg i 2,5 cm tykke skiver, skåret skråt
1 fed hvidløg i tynde skiver
1 spsk. friskrevet ingefær
2 spsk. grofthakket koriander
1 udkernet fintsnittet rød chili
2 håndfulde bønnespirer
2 sammenpiskede æg
2 spsk vegetabilsk olie
300 g kylling, skåret i strimler
2 tsk. syltet ingefør(gerne den lyserøde variant)
6 kviste frisk koriander
Brug evt. også:
Gulerødder i tynde fine stave
Svampe(forskellige slags) skåret i kvarte
Kog nudlerne i en står gryde letsaltet kogende vand i 2-3 min.
Forbered alle ingredienser som beskrevet ovenfor. Kom det hele undtagen olie, kylling, syltet ingefær og koriander kviste, i en skål. Tilsæt de kogte nudler og bland det godt.
Varm en wok op til over middelvarme i 1-2 min.
Hæld olien i, tilsæt kyllingekødet og lynsteg det i 5 minutter.
Tilsæt blandingen fra skålen og sted i 3-4 min. Kunsten ved at lave en god wok, er ikke at give den for meget. HUSK det skal KUN lynsteges, og ikke steges helt igennem.
Smag retten til med salt og evt peber og fordel på 2 tallerkner, drys med den syltede ingefær og koriander kviste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar