torsdag den 8. oktober 2009

SUSHI



Kunne og måtte jeg vælge mellem alt mad i hele verden, ville jeg hver dag nyde god japansk Sushi.
Det forunderlige ved Sushi er, for mit vedkommende ihvertfald, at det kun bliver bedre og bedre for hver gang jeg spiser det. Jeg har selv eksprerimenteret med at lave sushi et par gange(se billedet), men det kan selvfølgelig ikke tilnærmelsesvis komme tæt på den samme kvalitet som de uddannede sushikokke kan præstere på restauranterne.
Jeg vil specielt fremhæve to restauranter i Århus hvor du kan være sikker på at få helt aldeles udsøgt Sushi, når du skal ud og spise japansk næste gang.

Soya i Jägergårdsgade har længe været min yndlings sushi restaurant, for at sige det mildt. Ikke alene er håndværket her fantastisk og gennemført, men prisen er også rimelig og du får meget for pengene sammenlignet med mange andre steder. Lad dig ikke nare af deres ret så simple og hjemmelavede hjemmeside, det vidner ikke om den høje kvalitet sushien har. Hos Soya kan du få 9 stk. blandet sushi for 108 kr og 12 stk Sushi for 138 kr, hvilket må siges at være fair priser.
Er du ikke til Sushi kan jeg også anbefale deres "Mixselv wokret", hvor du selv krydser af hvilken slags kød, grøntsager og sauce samt ris eller nudler du vil have. Portionerne er overvældende og råvarerne superfriske og det er kun til 69 kr pr. portion. Der er som regel altid fyldt op i restauranten, så sørg for at bestille bord, hvis du vil sikre dig en plads.

En anden og helt ny sushi restaurant i Århus, som skal have et par ord med på vejen er Sota Sushi Bar i Vestergade. Jeg besøgte restauranten for første gang for en uges tid siden, og jeg var nærmest overvældet af hvor godt det var. Jeg var på ny inspireret og følte jeg gik derfra med en helt ny sushi oplevelse. Jeg var afsted med nogle veninder, og vi bestilte til sammen et stort fad med 76 stykker sushi til 850 kr. Det svarede til ca. 120 kr for 10-11 stykker sushi per mand. Tallerkenen var så sprængfyldt af forskellige og inspirerende sushi varianter, at vi alle var helt betaget af de flotte stykker!! JA, præsentation siger altså ALT! Smagen var ikke mindst lige så imponerende som præsentationen.
Personligt har restaurant Soya fået skarp konkurrence af Sota Sushi Bar, og jeg glæder mig til at udforske deres menukort endnu mere.

Jeg håber i derude vil besøge de to stedet og blive bekræftede i, at sushi bare ér det bedste!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar